Kleur bekennen


De winkels lagen vol met roze, rode en gouden geurkaarsjes, beertjes die een hartje vasthouden, fotolijstjes, luchtjes, lingerie, horloges, sieraden, chocolade, kaarten. Allemaal in het teken van Valentijnsdag! De dag waarop een geliefde extra in het zonnetje gezet kan worden. Er moest nodig wat gekocht worden om de ander of de stille liefde te laten weten dat je van degene houdt. Het gaat er niet om wat je de andere 364 dagen doet om te laten weten dat je van iemand houdt. Blijkbaar hoef je de rest van het jaar je geliefde niet te in het zonnetje te zetten. Althans, zo lijkt de wereld van merchandise er over te denken.

Ruim een week voor Valentijnsdag zag ik in de winkels al Paaseitjes in gele, groene en gouden wikkels liggen. De gele servetjes met schattige konijntjes roepen: ‘Koop mij!’ Even twijfel ik… Bah, helemaal geen trek in die zoetigheid. Ik zit nog vol van het lekkernij van de jaarwisseling. Thuis zie ik dat Pasen dit jaar op 21 en 22 april valt. Dat betekent dat de eitjes bijna drie maanden van tevoren in de winkels liggen. Ja, om u en mij alvast lekker te maken. Ik doe er niet aan mee! De eitjes liggen er over twee maanden ook nog wel. De servetjes neem ik misschien volgende keer mee. Alvast wat gezelligheid in huis in deze nog gure maand.

Zonder dat wij het weten beïnvloedt de middenstand ons koopgedrag, door onder andere het gebruik van kleuren. De onderstaande gevoelens komen naar boven bij rood en geel. Rood: passie, liefde en vastberadenheid, maar ook haat- en wraakgevoelens. Geel : geluk, glorie en (zon)licht, maar ook afgunst, onbetrouwbaarheid, verraad en lafheid.

Met alle liefde laat ik de servetjes in de winkel liggen. Thuis vind ik nog een half pakje