Contact


Mijn nieuwe vrijwilligerswerk bij bibliotheek Hoorn bestaat uit het schoonhouden van contactpunten. Oftewel, de hengsels van de mandjes die de bezoekers mee de bieb in nemen. De mandjes zijn niet nodig om de boeken in te leggen, we houden op deze manier bij hoeveel mensen er op dat moment in de bibliotheek zijn. Zoals u zult begrijpen is het geen interessant werk, hengsels desinfecteren. Niet fijn! Je ademt elke keer de nevel van het desinfectiemiddel in en tijdens het sprayen komt het op je eigen hand. Slecht voor de ‘goede’ bacteriën op je huid. Dus werk ik met een handschoentje aan. De echte reden dat ik dit vrijwilligerswerk doe is het contact met de klanten. De mensen welkom heten, wegwijs maken, vragen beantwoorden en kleine gesprekjes zijn de krenten uit de pap. Het is voor de bezoekers van de bibliotheek stil. Géén krant lezen, géén leescafé, géén gebruik van computers, géén formulierenbrigade, géén CoderDojo, géén training digitale vaardigheid. Een gesprekje met de medewerkers of vrijwilliger is het contact dat wel mogelijk is. De medewerkers hebben het druk, nu de boeken in quarantaine moeten en ze daarna alle boeken handmatig moeten invoeren. Klanten hebben regelmatig vragen over het aantal boeken dat nu op hun pas staat. Dat zijn er veel meer dan normaal. De teruggebrachte boeken kunnen niet meteen van hun kaart geboekt worden. De medewerkers leggen het geduldig uit. Wie om een klein praatje over alledaagse dingen verlegen zit, kan naast de medewerkers zeker bij de vrijwilliger terecht. Dat is nou net waar het mij om te doen is, dát contact. Het gaat niet om mij, het gaat om de bezoekers van de bieb. Hen een veilig en blij gevoel geven. Even je hart luchten, een andere omgeving, een vriendelijk gezicht. Veilig menselijk contact.